Křesťanská Evropa
Co musíte znát?
1) Pokřesťanštění Evropy
- Křesťanství nevzniklo ve středověku, ale dávno před jeho počátkem, v době, kdy římská říše ještě stála na vrcholu svého rozmachu, když se pak o čtyři století později pod náporem barbarských kmenů zhroutila, byly už základy středověkého křesťanství pevně položeny.
- Zásluhu na tom měli především římský císař Konstantin, který křesťanství v říši úředně povolil (313), a císař Theodosius, jenž je povýšil na jediné uznávané náboženství (380).
- Století ato se křesťanství začalo ponenáhlu šířit i mezi Germány, jako jeden z prvních se nechal pokřtít franský král Chlodvík.
- Staré pohanské zvyky; víra v duchy a kouzla, zaklínání nebo krevní msta, jež byly pro barbarské národy typické, byly běžné ještě po několik století.
- Před přijetím křesťanství byli Slované pohany – uctívali bůžky, kteří představovaly různé přírodní síly = mívali podobu pramenů, stromů, kamenů.
- Lidé je prosili o důležité věci = úrodu, zdraví, déšť…
- Bohem slunce a ochráncem úrody byl hlavní pohanský bůh – Svantovít.
- Bleskům a hromu vládl Perun.
- Bohyní jara byla Vesna.
- Bohyní smrti a zimy byla Morana = (k ní se vázal magický obřad, který je spojen s koncem zimy a příchodem jara a někde se dodržuje dodnes).
- Pozvolna se prosazující křesťanské náboženství se muselo přizpůsobit rodící se feudální společnosti.
- Ta se v převážné míře skládala z rolníků, kteří žili v trvalé nejistotě způsobené obavami o hole živobytí.
- Ohrožovaly je živelné pohromy, hladomory, nemoci i četné války.
- Křesťanství jim nabídlo jednu základní jistotu: nad zmatky tohoto světa stojí všemocný a vševědoucí Bůh, který svět řídí podle svých záměrů.
- Život i toho nejnuznějšího člověka dostal náhle smysl.
- Všichni křesťané měli naději, že po strádání v pozemském životě budou odměněni věčnou blažeností po smrti.
- Podmínkou k tomu bylo, že budou žít podle Božích přikázání obsažených v Bibli, především pak v Desateru.
- Dodržování zásad křesťanského života posilovalo i přesvědčení o tom, že všechny spáchané hříchy Bůh nakonec vždy potrestá.
2) Církevní organizace
- Církev byla chápána jako společenství všech křesťanů; spojovalo je stejné vyznání víry, vykonávali tytéž obřady.
- Příslušníci církve se dělili na dvě velké skupiny: kněze a laiky, jen kněží směli vykonávat bohoslužby, udělovat svátosti a vykládat slovo boží (kázat); všichni ostatní křesťané, ať prostí anebo vysoce urození, byli laiky.
- Základní jednotkou církevní organizace se stala farnost v čele s farářem, který pečoval o věřící přináležející k jeho kostelu; křtil je, oddával, zpovídal je i doprovázel na poslední cestě.
- Faráři byli podřízeni biskupům. Ti spravovali větší celky - diecéze.
- Nad biskupy stáli ještě arcibiskupové, kteří podléhali přímo papeži. Papežem začal být nazýván římský biskup, který získal v církvi nejčelnější postavení.
- Někteří křesťané se rozhodli žít v uzavřených společenstvích, v klášterech.
- Mniši a jeptišky zde žili odloučeně od ostatních lidí, podřízeni přísným pravidlům mnišského života.
- Postupem doby vzniklo mnoho církevních řádů, jejichž činnost byla zaměřena na různé oblasti lidského života (školství, zemědělství, ošetřování nemocných aj.).
- V západní Evropě byl nejstarším z nich řád benediktinů, který založil roku 529 Benedikt z Nursie.
- Jeho charakter vyjadřuje zásada „Modli se a pracuj!“.
- Prvním sídlem řádu byl klášter Monte Cassino (kasino) v Itálii.
Shrnutí:
- Křesťanství vzniklo před počátkem středověku a mělo významnou roli v životě středověkého člověka.
- Křesťané věřili v Boha a řídili se Desaterem božích přikázání.
- Základem církevní organizace byla farnost v čele s farářem, který pečoval o věřící, křtil je, oddával, zpovídal je i doprovázel na poslední cestě.
- Faráři byli podřízeni biskupům.
- Ti spravovali větší celky - diecéze.
- Nad biskupy stáli ještě arcibiskupové, kteří podléhali přímo papeži.
3) Konstantinopolský patriarchát
- Na samém počátku středověku se v křesťanském světě ustálila dvě církevní centra - Řím a Konstantinopol.
- Obě byla sídlem vážených biskupů a tradičním sídelním místem římských císařů, oba biskupové se zprvu nacházeli pod císařskou ochranou, ale zároveň byli císařům podřízeni
- V Byzanci se na tom nic nezměnilo ani později.
- Konstantinopolský biskup - patriarcha - duchovně spravoval velkou říši, v níž měl světskou vládu pevně v rukou byzantský císař. Navíc si panovník osoboval právo mít rozhodující slovo také v církvi = v Byzanci se ujal takový řád, v němž nejvyšší moc státní a nejvyšší moc církevní byly v rukou jedné osoby, panovníka (césaropapismus).
- Byzantský císař byl ochráncem patriarchy, kterého dosazoval a případně i odvolával.
- Mohl také zasahovat do správy církve.
- Svolával koncily (sněmy nejdůležitějších církevních hodnostářů) a předsedal jim.
- Uděloval požehnání v chrámu jako biskupové.
- V podstatě však zůstával laikem. Nebylo mu dovoleno sloužit mše, ani udělovat svátosti.
4) Papežství
- Postavení římského biskupa bylo odlišné.
- Západořímská říše přestala existovat a s ní zanikla i císařská moc.
- Na jejím bývalém území vzniklo několik zpočátku dost nepevných barbarských říší a římský biskup se snažil využít politické roztříštěnosti ve svůj prospěch.
- Brzy se začal prosazovat jako představený celé církve a používat označení papež (papa znamená otec, ve smyslu otec všech věřících).
- Své prvenství papežové zdůvodňovali tím, že jejich úřad zastával jako první apoštol Petr, kterého ustanovil do čela církve sám Kristus.
- Proto jsou nadřazeni všem ostatním duchovním.
- Přišli také s názorem, že svět má být řízen dvojí mocí, duchovní a světskou.
- Později přidali ještě zásadu, že moc duchovní musí být moci světské nadřazena a panovnici jsou povinni poslouchat církev.
- V roce 568 ovládli severní a střední Itálii germánští Langobardi a v polovině 8. století ohrozili samotný Řím.
- Papež se obrátil o pomoc do franské říše.
- Král Pipin mu pomohl, a navíc papežství daroval část území dobytého na Langobardech.
- Tak vznikl církevní stát, nazývaný Patrimonium (dědictví) svatého Petra.
- Jeho vládcem byl papež, hlavním městem Řím.
- Tím se však papeži zároveň dostali do područí franských králů.
Roku 843 se franská říše rozpadla. Papežství se tak naskytla šance vymanit se z vlivu světských panovníků a prosadit svoje nadřazené postavení nad celou církví.- Pokusil se o to jeden z nejvýznamnějších středověkých papežů Mikuláš I., jeho protivníkem se stal patriarcha Fótios [fócios].
- Papež vlastně ani neměl pádný důvod, aby proti němu zasáhl.
- Fótios dokonce uznával stejně jako jeho předchůdci prvenství Říma.
- Přesto ho Mikuláš I. zbavil úřadu (zřejmě jen proto, aby dokázal svoji nadřazenost).
- Fótios se však nehodlal vzdát, zvláště když se na jeho stranu postavil byzantský císař Michael III.
- Energicky odmítl papežovo rozhodnutí a poprvé v dějinách i svrchovanost papežství nad byzantskou církví.
- Patriarcha nakonec obvinil papeže z kacířství (nesprávných křesťanských názorů).
- Rozpoutal se ostrý zápas, jenž neměl pouze podobu slovních potyček.
- Vedli ho i římští a byzantští duchovní, kteří soupeřili o to, kdo pokřtí dosud pohanské obyvatelstvo Bulharska a kdo bude nově pokřtěné území církevně spravovat a vybírat tam příslušné poplatky.
- V polovině 9. století vznikl v křesťanské církvi mezi Východem a Západem hluboký rozkol.
- Rozdíly v učení, obřadech i organizaci se prohloubily tak, že už je nebylo možné překonat.
- Roku 1054 se dosud jediná všeobecná církev rozdělila na církev západní (nazývanou též římská, latinská či katolická), uznávající za svoji hlavu papeže, a východní (pravoslavnou či ortodoxní) podřízenou konstantinopolskému patriarchovi.
Shrnutí:
- Už na počátku středověku se vytvořila 2 křesťanská centra.
- První bylo v Římě, druhé bylo v byzantském městě Konstantinopolis.
- Římskou hlavou církve byl papež, který usiloval o to, aby se mu podřídila nejen celá církev včetně byzantské, ale také panovníci (králové a císařové).
- Naopak byzantský biskup = patriarcha byl podřízen byzantskému císaři.
- Tyto rozpory vedly v 11. století k definitivnímu rozdělení církve na:
- západní = katolickou = hlavou je papež – sídlil a dodnes sídlí v Římě, bohoslužby se dříve sloužili v latině, dnes v národních jazycích,
- východní = pravoslavnou = hlavou byli a jsou patriarchové v jednotlivých zemích, bohoslužby byly ve středověku slouženy v řečtině, dnes převážně v národních jazycích.