Baroko

 

foto

Co musíte znát?

  • Na sklonku 16. století se v Itálii začal rodit nový sloh - baroko.
  • Jeho název pochází pravděpodobně od portugalského slova barocco, což znamená per­lu nepravidelného tvaru.
  • Je to výstižné pojmenová­ní - vždyť právě nepravidelné formy, nádhera, oká­zalost a také křivky a oblouky dokonale vystihují tento nový umělecký směr.
 
  • Baroko se rychle rozšířilo po celé Evropě i La­tinské Americe a ovládlo nejen architekturu a výtvarné umění, ale i literaturu, divadlo a hudbu.
  • Sta­lo se tak posledním opravdu univerzálním umělec­kým i životním slohem.
  • Spíše než na rozum působila barokní díla na city lidí.
  • Vyjadřovala základní a hluboký protiklad do­by - dočasné a nedokonalé lidské žití na tomto světě ve srovnání s věčným životem na nebesích.
  • Baroko bylo pevně spjato s katolickou vírou.
  • Proto také nacházíme v barokních dílech tak často nábo­ženská témata.
  • Církev umění bohatě podporovala a využívala jeho emocionální působení, aby v li­dech vzbuzovala víru a touhu po spasení.
  • Baroko však nakonec proniklo i do protestantského světa - do Švýcarska, Nizozemí, severního Německa, Švédska...
 
  • Lidé, kteří kolem sebe viděli utrpení ve válkách či epidemiích, se obraceli k Bohu – smrt druhých jim připomínala krátkost a pomíjivost pozemského života = hlavním tématem je tedy v baroku smrt.

 
Architektura a výtvarné umění
 
 
  • Asi nejvýrazněji se barokní vidění světa prosa­dilo v architektuře.
  • Rozevláté křivky nahradily jednoduchou přímou linii, pravý úhel vystřídal ob­louk, čtverce či trojúhelníky kruh anebo ovál.
  • Pros­tá vznešenost renesančních staveb se proměnila v ohňostroj okázalé nádhery, nešetřilo se zlatem, vzácnými dřevy, mramorem.
  • Kostely měly působit jako obrazy nebe přenesené na zem, paláce či zám­ky obklopené zahradami s vodotrysky reprezento­valy bohatství a moc.
 
 
Typické prvky barokní architektury:
 
  • nepravidelné tvary,
  • přehnaná zdobnost, okázalost a vznešenost staveb,
  • bohatá výzdoba z mramoru, zlata a stříbra,
  • stropní a nástěnné malby,
  • velká půlkruhová okna a vstupní portály,
  • dekorativní plastiky a sochy s rozevlátými rouchy,
  • kostely měly působit jako obraz nebe přenesený na zem,
  • častý architektonický prvek - kupole = klenba kulového tvaru.
 
 
Nejznámější světové stavby:
 
  • např. klášter v Melku v Dolním Rakousku, kostel Santa Maria v Benátkách, chrám sv. Petra v Římě…

 

Významné památky u nás:

 
  • barokní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře ve Žďáře nad Sázavou,
  • barokní zámek ve Slavkově u Brna,
  • barokní kostel ve Křtinách,
  • malostranský chrám sv. Mikuláše v Praze,
  • poutní chrám na Sv. kopečku u Olomouce,
  • morový sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci,
  • zámek v Buchlovicích...

 
  • K nejvýznamnějším barokním stavitelům patřil Ital Gian Lorenzo Bernini, zároveň malíř i sochař, který v barokním du­chu dokončil velkolepý chrám sv. Petra v Římě.
  • Ve střední Evropě dosáhli nejvyšší úrovně rakouští stavitelé Johann Bernhardt Fischer z Erlachu a Lukas Hildebrandt, s jejichž stavbami se můžeme setkat i u nás.
 
  • Také v malířství se nový směr začal rozvíjet v Itálii.
  • Tón udával především Caravaggio, tvůrce monumentálních obrazů pro římské kostely.
  • Ještě významnější jména však nacházíme v přísně katolickém Španělsku, kde myšlenky ba­roka nalezly plnou odezvu.
  • Díla Diega Velazque­ze, Bartolomea Estebana Murilla a El Greca, původem Řeka, patří dodnes k pokladům světových galerií.
 
 
  • Caravaggio se proslavil kompozicí a realismem svých děl. Toho dosáhl díky geniální práci se světlem - stíny jeho dílům dodávali živost. Dalo by se říci, že tím předběhl svou dobu. Protože se jeho díla velice lišila od běžných děl této doby, byl Caravaggiův styl nepochopen a považován za vulgární. Jeho obraz Smrt Panny Marie vyvolal (především ze strany církve) menší skandál, protože jako model pro Pannu Marii použil známou prostitutku. I pro ostatní díla mu většinou stály modelem lidé, které potkal na ulici. Caravaggio byl ale také známý pouliční výtržník a člen několika výtržnických tlup. Rád vyvolával rvačky, při nichž také tekla krev. V roce 1606 při jedné z takových bitek zavraždí svého soupeře. Je považován za jediného geniálního světového umělce, který byl zároveň vrahem. Pro tento svůj bouřlivý život musel město opustit a odejít nejprve do Janova a později do Neapole, odkud v roce 1607 přesídlil na Maltu. Tam si splnil svůj sen a vstoupil do Řádu maltézských rytířů, nakonec se ale pohádá s vedoucím a je vyloučen z řádu a uvězněn. Podařilo se mu ale utéci a z Malty posléze odešel na Sicílii. Řád mu slíbil pomstu. Poté, co mu bylo papežem přislíbeno omilostnění, vydává se přes Neapol na zpáteční cestu do Říma, při níž přespává po hospodách. Navíc ho trápí vleklá střevní infekce, kterou onemocněl při dlouhé cestě lodí. V jednom hostici poblíž Neapole přežil útok nesmiřitelných maltézských rytířů, při kterém byl pobodán.Chystá se do Říma, ale je omylem zatčen, a když po 2 dnech vychází z vězení, nestihne už loď na které má celý svůj mejetek. A tak 18. července 1610 podléhá střevní infekci a umírá v toskánském přístavu na pláži, kde se snažil zahlédnout ještě svoji loď…
 
 
  • Boha­tost palety a dramatičnost barokního mateřství při­lákaly však brzy i významné umělce z nekatolických zemí.
  • A tak mezi barokními mistry nachází­me i nizozemské umělce zvučných jmen Franse Halse, Antoona van Dycka, Jana Steena a také malíře nejproslulejší - Petra Pavla Rubense a Rem­brandta van Rijna, nepřekonatelného mistra šerosvitu, hry světla a stínu.
  • Díla nizozem­ských barokních malířů měla však své charakteris­tické zvláštnosti.
  • Zdejší umělci se pohybovali v bohaté měšťanské společnosti, nepracovali tolik pro církev a šlechtu.
  • Jako náměty volili proto pře­devším portréty, žánry, krajiny, zátiší a motivy ze skutečného života.
 
 
  • Rembrandt van Rijn = Rembrandt vnesl do své malířské tvorby šerosvit neboli temnosvit, způsob malby, který pracuje s kontrasty světla a stínu. Za svůj život namaloval Rembrandt nesmírné množství obrazů a pláten. Zajímavé je velké množství autoportrétů. Rembrandt za svůj život namaloval na 800 obrazů, 300 grafických listů a 2000 kreseb.

 

 

Hudba
 
 
  • Barokní hudba byla velmi vznešená, majestátní.
  • Oproti renesanční byla členitější, proměnlivější, užívala různé rytmy, melodie hlouběji vyjadřovala obsah zpívaných textů.
  • Vznikaly i nové hudební formy - například sonáta, fuga a také opera.
  • Ital­ská opera se stala brzy nepostradatelnou kulturní součástí všech evropských panovnických a šlech­tických dvorů.
  • Oblíben byl zejména její výrazný prvek - árie.
  • Objevují se i nové, dokonaleji znějící hudební nástroje.
  • V chrámové hudbě dominují sa­mozřejmě varhany.
 
  • Skladby italských hudebníků Claudia Monte­verdiho či Antonia Vival­diho jsou živé stále.
  • Stejně tak dílo německého skladatele Georga Fridricha Händela, který většinu svých tvůrčích let strávil v Anglii.
  • Nejvýraznějším představitelem barokní hudby byl Johann Sebastian Bach, skla­datel a nedostižný varhaník. 

 
Literatura a dramatické umění
 
 
  • Barokní styl pronikl i do literatury.
  • Také zde se projevil jak náboženskými tématy, tak bohatým a rozvitým stylem, slovními hříčkami, novotvary i složitou stavbou vět.
  • Snad nejznámějším příkla­dem barokního spisovatele může být Miguel de Cervantes, tvůrce nesmrtel­ného dona Quijota.
  • Ještě vice se baroko uplatnilo v divadle.
  • Objevily se nové žánry (například již zmiňovaná opera), změnilo se i prostorové uspořádání divadel, jejich archi­tektura a dekorace - přibližně do dnešní podoby.

 
České baroko
 
 
  • Do českých zemí vstoupil barokní sloh v jejich nejtěžších chvílích - po prohrané bitvě na Bílé hoře.
  • Brzy tu však zapustil kořeny tak hluboké, že vtiskl českým městům i krajině charakteristický a nezaměnitelný ráz na celá staletí.
 
  • Zprvu cizí sloh v našich krajích rychle zdomác­něl a při zachování svých základních prvků se pře­tvořil na typické české baroko.
  • V novém stylu nevznikaly jen chrámy, kláštery, nádherou překy­pující paláce, úřední budovy či domy měšťanů.
  • Stal se doslova lidovým. Na venkově rostly po stovkách prosté kostelíky, kapličky a později, ze­jména v 19. století, i selské statky.
  • Spojovaly nový sloh se starou tradicí lidových staveb, byly nejen barokní, ale zároveň i typicky české.
  • Mistrně vy­užívaly jeden z výrazných znaků baroka - dokona­lé splynutí stavby s okolní krajinou.
 
 
Architektura
 
 
  • Velké a významné stavby vznikaly především na objednávku šlechty a církve.
  • Bohatí stavebníci si zprvu zvali osvědčené umělce z ciziny.
  • Často přicházely celé rodiny, které se pak v Čechách usa­dily a tvořily mnohdy i po řadu generací.
  • Tak při­chází z Itálie například Carlo Lurago, aby postavil naši největší barokní církevní stavbu - pražské Klementinum.
  • Z Itálie byl povo­lán i Francesco Carrati, tvůrce Černínského paláce na Hradčanech.
  • K těm nejvý­znamnějším patřil také Francouz Jean Baptiste Mathey, tvůrce chrámu sv. Fran­tiška na Křižovnickém náměstí v Praze nebo zám­ku v Tróji.
 
 
  • Klementinum bylo původně Jezuity vystavěno jakožto kolej v Praze, která byla založena poté, co roku 1556 jezuité přijali pozvání Ferdinanda I. Habsburského a přišli do Prahy. Jezuité vystavěli zdejší areál v dnešní rozloze v letech 1653–1726, na místě kláštera dominikánů. Klementinum je sídlo dnešní Národní knihovny.
 
 
  • Svého vrcholu a evropské úrovně dosáhlo baro­ko u nás v dílech Jana Blažeje Santiniho-Aichla a otce a syna Dienzenhoferů.
  • Santiniho tvorba byla velmi bohatá - poutní kostel na Zelené Hoře, zámek Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou, kláštery na Zbraslavi a v Kladru­bech, pražské paláce Šternberský, Morzinský...
 
  • Kryštof Dienzenhofer přišel do Čech z Bavor a jako stavitel úzce spolupracoval s architektem Santinim.
  • Jeho syn Kilián Ignác Dienzenhofer se stal pokračovatelem rodinné tra­dice, ale byl už pevně spjat s českým prostředím.
  • Ze stovek skvělých staveb těchto mistrů uveďme alespoň v Praze malostranský chrám sv. Mikuláše, kostel sv. Jana na Skalce, sv. Tomáše na Malé Stra­ně či kláštery v Broumově nebo v Kutné Hoře.
 
  • Na Moravě hojně působili slavní vídeňští archi­tekti Johann Bernhardt Fischer z Erlachu (na­příklad zámek ve Vranově nad Dyji) a Lukas Hil­debrandt, podle jehož plánů byl vystavěn napří­klad klášter v Louce či kostel v Židlochovicích.
 
 
Sochařství
 
 
  • Barokní stavby bývaly vždy komplexním uměleckým dílem.
  • Neodmyslitelně k ním patřila i sochařská a malířská výzdoba.
  • Nejvýznamnějším sochařem počátků baroka u nás byl Jan Jiří Bendl, autor sochy sv. Václava, která kdysi stávala na pražském Václavském náměstí (dnes na Vyšehradě).
  • K největším barokním mistrům však patřili Ferdinand Maxmilián Bro­koff a Matyáš Bernard Braun, s jejichž díly se můžeme setkat v Praze například na Karlově mos­tě.
  • Unikátní dílo, alegorické sochy Ctností a Neřes­tí a další plastiky tesané do pískovcových skal, vy­tvořil Braun v Kuksu, na panství uměnímilovného hraběte Šporka.
 
 
Malířství
 
 
  • Zatímco význační stavitelé k nám většinou při­cházeli z ciziny, mezi malíři se výrazně prosadili i domácí umělci.
  • Své náměty hledali především v náboženské tematice, jak to žádala doba.
  • Kromě obrazů na plátně či dřevě kvetlo v baroku i umění nástěnné či stropní fresky, zejména při výzdobě chrámů nebo slavnostních sálů i prostor v palácích a zámcích.
  • Dodnes se v pražských, ale často i v malých venkovských kostelích můžeme setkat s díly Kar­la Škréty, Václava Vavřince Reinera či Petra Brandla.
  • Pověst vynikajícího portrétisty si získal Jan Kupecký, z náboženských důvodů pobývající většinou v cizině.
  • Světovou proslulost nabyl další emigrant Václav Hollar, vynikající grafik žijící v Nizozemí a Anglii.
  • Jeho grafické listy, mapy, portréty či veduty (pohledy na města) vynikají přesností, vzácnou čistotou výrazu a jemností.
 
 
Hudba
 
 
  • Vynikající úrovně dosáhla i česká barokní hud­ba.
  • Díla Pavla Josefa Vejvanovského, činného ve službách olomouckého biskupa, vynikala melodic­kou nápaditostí.
  • Vytvořil i řadu chrámových skladeb - mší, nešpor a podobně.
  • Na dvoře saského kurfiřta vynikl zase Jan Dismas Zelenka.
  • Čeští muzikanti působili nejen doma, ale rozlétli se do celé Evropy.
  • Právě díky jim se v 18. století zrodilo rčení o Čechách jako o konzervatoři Evropy.
 
 
Literatura
 
 
  • Česká literatura doby baroka se dosti jedno­stranně soustřeďovala především na duchovní díla (duchovní poezie, kázání).
  • Významným autorem té doby byl historik Bohuslav Balbín, příslušník jezuitského řádu, velký český vlastenec.
  • Psal latin­sky, jeho přítel Tomáš Pešina z Čechorodu nám však zanechal své dílo (například dějiny Moravy) v češtině.
  • Snad nejkrásnější ukázky českého jazyka té doby nalezneme v poezii Adama Michny z Ot­radovic, autora mnoha písní, ve kterých je ve vzácném souladu slovo s hudbou.
 
Pixel1